Het kopen van je droomwoning
Zoeken, vinden en kopen van je nieuwe droomwoning is leuk! In 5 heldere stappen helpen wij je aan je nieuwe woning.
Stap 1: Het vinden van je droomhuis!
Je kunt zelf zoeken naar een geschikte woning of de hulp inroepen van één van onze ervaren NVM Makelaars. Een inventarisatie van je woonwensen (en eisen) vinden plaats tijdens een intakegesprek op één van onze kantoren of op een ontmoetingspunt elders. Samen maken wij een plan om de zoektocht naar die ene woning te laten slagen.
Stap 2: De bezichtiging.
Zodra wij een huis of appartement (of woonboot!) heeft gevonden waar je interesse naar uitgaat kunt je contact opnemen met je eigen 11 aankoopmakelaar voor het maken van een bezichtigingsafspraak. Tijdens de bezichtiging wordt onder andere de locatie, de ligging van het de woning en de staat waarin de woning zich verkeert bekeken. Daarnaast let je eigen 11 aankoopmakelaar op zaken zoals:
- Bestemmingsplannen;
- Kadaster;
- Erfpacht / eigen grond;
- Milieucheck (bodem, asbest);
- Onderzoek naar de vereniging van eigenaars (in geval van een appartementengebouw).
Kortom: Professioneel aankoopadvies.
Stap 3: Deskundige onderhandelingen.
Onderhandelen over de aankoop van een nieuwe woning kan stressvol zijn. Uiteraard is het belangrijk dat je je goed voelt bij de prijs waarvoor je de woning aankoopt. Echter minstens zo belangrijk zijn de voorwaarden waaronder je het onroerend goed aanschaft. Neem bijvoorbeeld een ontbindingsclausule als gevolg van het niet kunnen krijgen van een hypotheek. Onze 11 aankoopmakelaar adviseert je over de prijs, de voorwaarden, de datum van overdracht en onze experts voeren de onderhandelingen namens jou uit.
Stap 4: (voorlopige) koopakte.
Je eigen 11 aankoop makelaar zorgt ervoor dat de koop met de verkopende partij omgezet wordt in een koopakte. Deze koopakte is verplicht bij wet, maar ook nodig voor het aanvragen van een hypotheek. In het contract staan algemene en bijzondere voorwaarden. En daar letten wij scherp op.
De koopakte in ons directe werkgebied (de regio Amsterdam) wordt door een notaris opgemaakt. Elders in het land doet de verkopend makelaar dit meestal. Onze makelaars kennen het klappen van de zweep in beide gevallen. Na het tekenen van de voorlopige koopakte regelen wij ook de contacten en afhandeling met de andere partijen die voor jou aan de slag gaan. Denk bijvoorbeeld aan een taxateur, een bouwkundige of een hypotheekadviseur.
Stap 5: Akte van overdracht / notaris.
De laatste stap bij het kopen van een huis is de juridische overdracht van het huis of appartement. De geschiedt volgens de Nederlandse wet via het kantoor van een notaris. De notaris maakt de akte van levering (je eigendomsbewijs) en de hypotheekakte op. Na het ondertekenen van dit contract ben je eigenaar! Maar eerst gaan wij samen met jou naar de woning voor een eind inspectie. Ook bij stap 5 staan wij je met raad en daad bij.
Afspraak maken